Reflexió
En certa mesura, tots, absolutament tots som Lorenzos que arrosseguem els nostres “cazos”.
Per exemple, qualsevol persona que porta ulleres, sense elles en moltes situacions portaria un “cazo” i això ho podríem aplicar a la majoria de persones i de característiques “pot”.
Entendre al Lorenzo, és entendre'ns també una mica més a nosaltres mateixos i en com ens podem dificultar o fer més fàcil la vida depenent de com ens aprenguem a relacionar amb els “pots” que tots arrosseguem.
Crec que és molt interessant veure aquesta historia, dons ens fa ser conscients de com ens relacionem amb les característiques personals dels altres i les pròpies. Aquesta consciència ressona dins nostre d’una forma que tan sols amb els seu visionat ja canvia els nostres patrons de relació envers els “pots”.
També i depenent de la grandària del “pot “ que arrosseguem, potser podrem sentir-nos molt malament i al relativitzar la seva mida o la forma de portar-lo, també veiem d’una altre forma el que ens limita: la nostre por, vergonya, incomprensió, etc.
Si de veritat volem acceptar els nostres “pots”, hem d’aprendre a conviure amb ells, de forma amorosa, conscient i veure’ls com quelcom que pot impulsar-nos envers els reptes de la vida fent-nos més sensibles per exemple, i no pas com una condemna o qualitat negativa que ens diferencia negativament dels altres, dons cada ser posseeix potencialitats i dons que són tresors a usar i compartir enriquint el món.
Dinàmica per un curs de 5è de primària
1. Visionat a l’aula del “Cazo de Lorenzo”
Un cop visionat, obrir la conversa amb els infants, demanat que de forma voluntària els infants participin, per fer-ho el docent plantejarà un seguit de preguntes amb la intenció d’afavorir el diàleg i el compartir amb i entre els infants.
2. Primeres preguntes a plantejar: ( tots poden i han de participar, per això el docent ha de tenir cura de que tots puguin fer-ho i fins i tot preguntar directament als infants que noti que els hi costa més)
- De que creieu que tracta “el cazo de Lorenzo”?
- Creieu que vosaltres potser també arrossegueu algun pot?
3. Dibuix del teu pot:
Un cop fetes aquestes pregunte i havent realitzat la conversa deixant i fet participar els infants, els demanarem que agafin un full DN4 i facin un dibuix del seu pot.
(El docent ha posar al abast dels infants assortits de colors i explicar molt bé que és important imaginar i plasmar la mida, el color i la situació en la que se’ls hi fa més feixuc el seu pot).
4. Mural de pots i segones preguntes
Amb tots els dibuixos dels infants muntarem un mural a la classe i els demanarem que els observin com si anessin una una exposició, un cop tots han mirat tots els dibuixos plantejarem per a la participació les preguntes següents:
- Quin dibuix us ha agradat més? Perquè?
- Quin dibuix us ha agradat menys ? Perquè?
5. Escriu que hi ha dins del teu pot:
Un cop realitzada la conversa en la que tothom ha pogut escoltar als companys demanarem a cada infant que pensi una paraula, per a posar dins del seu pot, aquesta paraula ha de definir /resumir segons cada infant la natura del seu pot, podem posar exemples com:
- la paraula pot definir quelcom físic que creus que portes dins del teu pot: miopia, tartamudesa, que estàs massa prim o massa grassó, que et consideres lleig, etc.
- la paraula pot definir quelcom emocional que sents que portes a sobre i et limita, diferencia...: por, tristor, incomprensió, que no volen jugar amb tu, que s’ha mor algú que estimaves, etc.
Un cop escrites les paraules , els infants passaran el paper amb el seu nom i la paraula escrita al docent que disposarà de dades per ajudar als infants a portar més bé els seus pots.
Continuïtat de sessions: Això pot donar per molt...
Penso que seria molt bo i enriquidor donar continuïtat a aquest treball i realitzar més sessions amb altres dinàmiques per tal de que els infants puguin compartir el que porten als seus pots amb els companys i que entre tots poguéssim ajudar a cada infant a portar millor el seu pot.
També crec que això ajudaria tant a cada infant com al grup a millorar la seva forma de relacionar-se i d’entendre’s tant a un mateix com als altres.
Al cap d’unes sessions el docent podria tornar a fer la demanda als infants que pensessin un altre cop la paraula que va dins del pot i observar en que han canviat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario