Font de la imatge: clotildeperrin.net
Aquest blog va començar el meu primer any d'interinatge com a tasca d'un curs de formació i el vaig seguint. En ell penjo coses relacionades amb el món de l'educació que són del meu interès.
M'agradaria que fos útil i que s'alimentes tant dels vostres comentaris com de tot allò que us interessi d'aquest món i vulgueu compartir.
Benvinguts sigueu tots/es, salut i bona visita!

domingo, 27 de marzo de 2011

Per treballar la diversitat a l'escola

 El nostre curs d'interinatge és a punt d'acabar i la veritat és que no vull perdre cap dels recursos que s'hi han penjat, com que el blog del curs deixarà d'estar operatiu d'aquí a poc temps, miraré de penjar en aquest blog els recursos que ens han posat al abast.

Dono les gràcies a tots els formador per l'enriquiment!

TREBALLAR LA DIVERSITAT A L’ESCOLA (RESUM)

LA FLOR IDENTITÀRIA
Objectiu: Identificar els elements que ajuden a construir la identitat.
Dinàmica: Cada nen/a dibuixa una flor. Al centre de la FLOR hi ha d’escriure quina és la seva identitat cultural (Jo sóc…), i a cada pètal ha d’escriure raons perquè se sent d’aquella cultura i perqué s’ha definit d’aquella manera. Després hi ha una posada en comú. És important que tothom llegeixi la seva flor.
Valoració: Quins elements hem tret per definir la nostra cultura (llengua, lloc on hem nascut, hem viscut, educació, temes històrics, sentiments,…). Podem pertanyer a dues cultures diferents?. A partir d’aquí què entenem per integració? Quines variables fan que ens sentim integrats a un lloc o no?.

ELS PAïSOS D´ORIGEN DELS NENS I LES NENES DE L’ESCOLA
Objectiu: Conèixer els països d’origen de l’alumnat de l’escola.
Dinàmica: Buscar informació. Fer murals i penjar-los a l’aula, als passadissos de l’escola, etc…
Valoració: Fer adonar de la “incultura intercultural” que tenim. Valorar la riquesa que es té a l’escola.

FESTES I TRADICIONS
Objectiu: Conèixer i apreciar diferents festes i tradicions d’arreu.
Dinàmica: A partir del llibre “Festes” de la col.lecció “nens i nenes com jo” d’Editorial Blume. Cadascú a l’aula pot investigar i explicar una festa/tradició.
Valoració:Valorar la riquesa cultural i potser repensar o introduir algunes festes a l’escola.

GASTRONOMIA
Objectiu: Conèixer la diversitat gastronòmica dels països, zones, pobles,… Conèixer i investigar sobre les pròpies tradicions.
Dinàmica: Fer fitxes (receptes), cuinar, conèixer noms d’ingredients, tastar, els rituals associats, etc.
Valoració: Organitzar una festa gastronòmica a la classe, cicle o escola. 

KARAOKE INTERCULTURAL
Objectiu: Donar a conèixer músiques i cançons d’arreu. Compartir músiques i lletres.
Dinàmica: Gravar músiques en un CD. Aprendre les lletres o estrofes més senzilles en diferents idiomas. Muntar un karaoke.
Valoració: Tenir i gaudir d’un CD intercultural amb músiques de diferents llocs del planeta.

FOTOFORUM/VIDEOFORUM
Objectiu: Recopilar i analitzar imatges o videos racistes. Identificar estereotips i prejudicis. Despertar el sentit crític. També es poden analitzar escenes i valorar les actituts d’alguns personatges de la pell.lícula “Babe, el porquet valent”.
 Dinàmica: En petits grups analitzar imatges i videos (el youtube és un mitjà per trobar-ne molts). Treballar nous criteris d’anàlisi no racista. Visionar els fragments de la pel.lícula amb unes pautes d’observació.
Valoració: Aplicar els criteris treballats a situacions de la vida quotidiana i de convivència.

MUSICAFORUM
Objectiu: Analitzar els aspectes multiculturals de la “cultura catalana”.
Dinàmica: Escoltar i llegir la cançó “Com goses” de Mesclat
Valoració: Iniciar un debat on es busquin respostes a les preguntes: Qui si sent reflectit? Inventarieu noves estrofes? Que opinen els nens i nenes de families immigrants? Quina estrofa afegirien aquests nens i nenes immigrants sobre els catalans?

MÓN PLURAL
Objectiu: Conèixer i comprendre que existeixen diferents maneres de comportar-se arreu del món.
Dinàmica: Treballar les pàgines 11 i 12 del llibre “Plural” d’en Xavier Lluch de Tandem Edicions.
Valoració: Valorar i respectar la diversitat de comportaments sense tenir una visió etnocentrista de la realitat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario